Innehåll som kan döljas

Rätt till assistans vid förseningar och inställda flyg

Du har rätt till kostnadsfri assistans i form av måltider, förfriskningar och kommunikationsmöjligheter (telefon, e-post) när ditt flyg drabbas av försening eller inställning, i enlighet med följande tröskelvärden:

2 timmars försening eller mer för flygningar upp till 1 500 km.

3 timmars försening eller mer för alla flygningar inom EU över 1 500 km samt för andra flygningar mellan 1 500–3 500 km.

4 timmars försening eller mer för flygningar längre än 3 500 km.

I situationer där övernattning krävs så är vi ansvariga för boende och transport till och från boendet. Om vi inte ordnar boende, måltider eller förfriskningar behöver du ordna dessa på egen hand och be om en återbetalning. Det är mycket viktigt att du sparar kvitton på eventuella utlägg.

Rätt till återbetalning eller ombokning

Om ditt flyg ställs in eller försenas med minst 5 timmar har du rätt att välja mellan:

1. Återbetalning av hela biljettpriset för den del av resan som inte kunnat genomföras.

2. Återbetalning för redan genomförda delar av resan om de inte längre fyller något syfte i förhållande till din ursprungliga resplan (exempel: om du har en anslutning som missas).

3. Ombokning till slutdestinationen så snart som möjligt under jämförbara transportvillkor.

4. Ombokning till ett senare datum som passar dig, beroende på tillgängliga platser.

Rätt till ekonomisk kompensation

Du kan ha rätt till kompensation om ditt flyg blir inställt, du nekas ombordstigning mot din vilja, eller om du anländer till din slutdestination med en försening på 3 timmar eller mer.

Kompensationsnivåerna fastställs enligt flygningens längd:

  • 250 € för flygningar på högst 1 500 km.

  • 400 € för flygningar inom EU över 1 500 km samt för alla andra flygningar mellan 1 500–3 500 km.

  • 600 € för flygningar längre än 3 500 km.

Undantag från rätt till kompensation

Ingen kompensation utgår om:

  • Du informerats om inställd avgång minst 14 dagar före avresa.

  • Du informerats mellan 7 och 14 dagar före avresa och erbjudits ombokning som gör att du kan avgå högst 2 timmar tidigare och anlända högst 4 timmar senare än planerat.

  • Du informerats mindre än 7 dagar före avresa och erbjudits ombokning som gör att du kan avgå högst 1 timme tidigare och anlända högst 2 timmar senare än planerat.

Störningen beror på extraordinära omständigheter som inte rimligen kunnat undvikas, såsom allvarliga väderförhållanden, säkerhetsrisker, politiska oroligheter eller strejker som påverkar driften.

Rättigheter vid nekad ombordstigning

Om du nekas ombordstigning mot din vilja (t.ex. på grund av överbokning) har du rätt till:

Assistans, återbetalning eller ombokning samt ekonomisk kompensation enligt ovanstående avsnitt om inte undantag föreligger.

Hur du utövar dina rättigheter

För att begära återbetalning, ombokning eller kompensation ska du:

  • Fylla i formuläret nedan eller kontakta kundtjänst via e-post: info@bmaflyg.se.

  • Ange alltid bokningsreferens, flightnummer och resedatum.

  • Vid anspråk på utlägg, bifoga originalkvitton.

Brommaflyg strävar efter att lämna svar inom 14 kalenderdagar.

Använd formuläret nedan för att påbörja ett ärende